A kőkorszaki hegylakó

DSC_6852 Folytattam utam Kis Tibet irányába, melyet az emberek Ladakh vagy Leh néven ismernek. Gyönyörű helyeken kanyargott az utam Kullu, Mandi, és Manali irányába. Folyamatosan kaptam alkalmit. Hol egy kis Suzuki, hol egy motorkerékpár, hol egy kamion sietett segítségemre. Az egyik motorkerékpárral igazi kalandos utazásban volt részem. A földcsuszamlások miatt le volt zárva a Mandi felé vezető út ezért rövidítenünk kellett. A rövidítőt sajnos még a sofőr sem nagyon ismerte. Jó nagyokat kerültünk. El el tévedtünk, visszamentünk, újrakezdtük. Mindenesetre olyan tájakon haladtunk át, hogy éreztem, hogy ott még le is tudnék telepedni. Igazi természetközeli, örökzöld paradicsomban. Olyan helyekre betévedtünk elébb elébb a kis Bajaj Discovery motorkerékpárral, hogy ha a nagy hátizsák nincs a hátamon, figyeltem volna az utat, hogy hátha szedhetnék gombát vacsorára. Csodák csodája, egyszer csak visszataláltunk a főútra. Nagyon szeretek motorkerékpárt stoppolni főleg ilyen gyönyörű, napsütéses, kék eges, zöld tájas időben. De az igazat megvallva, nem könnyű dolog nagy zsákkal a háton megülni a mocit olyan hegyes völgyes terepen, ahol az út elég gyakran eltűnik, majd visszajön, majd újra eltűnik, majd egy folyón kell átkelni. De most így visszagondolva rá, nagyon jó kaland volt. Egyébként a fiatalember, aki megmotoroztatott hegyen völgyön keresztül, körülbelül negyven kilométeren keresztül egész Mandiig, azon ritka hindu fiatalemberek egyike volt, aki ő maga választotta ki élete párját, akivel azóta is boldog házasságban él. DSC_6848

Mandiban szétváltak útjaink. A kedves telefonboltos fiatalember igyekezett haza feleségéhez, én meg tovább gyalogoltam az út szélén Kullu irányába. Nemsokára egy valami VIP autó állt meg. Megkérdezte a hátsó ülésen egyedül terpeszkedő napszemüveges fiatalember, hogy nem-e stopra várok véletlenül. Mondom, én véletlenül is és szándékosan is pont arra. Betettük a zsákomat a csomagtartóba, és beültem a sofőr mellé. Hamar összeismerkedtem a hátsó ülésen utazó VIP kinézetű fiatalemberrel. Megtudtam róla, hogy valami produkciós menedzser. Egy dokumentum filmet forgatnak a Discovey Channelnek épp Kulluban. Elmesélte, hogy a dokumentum film amolyan kalandfilm sorozat, aminek lényege az, hogy tapasztalt kamionsofőröket hoznak a vad nyugatról (Amerika, Kanada), akiket a világ talán legnehezebb, legveszélyesebb útjain versenyeztetnek egymással indiai kamionokkal. Ezeket az utakat később én is megismerhettem. És én is úgy gondolom, hogy könnyen lehetnek a föld nevű bolygó legveszélyesebb, gépjárművekkel járható útjaik. De ezekről majd később. Nagyon értékelte a srác azt, amivel foglalkozok. Örömmel segített át egy meglehetősen hosszú távon. Mutatott is egy kis ízelítőt a tavalyi forgatásokból. Kamionok borultak be a végtelen mélységű szakadékba. Számomra a legérdekesebb része a kalandfilmnek az volt, hogy a versenyt egy nő kamionsofőr nyerte meg. Miért is olyan érdekes ez? Hát azért, mert Indiában vagyunk, egy olyan országban, ahol sok helyen a nő értéke nem sokkal múlja felül a kalapácsét. Ebben az országban a nő csak egy árnyék, egy eszköz. És pont ebben az országba versenyre kel egymással egy csapat tapasztalt kamionos, melyek közül az egyetlen nő versenyző kerül ki győztesnek. Én annyira örültem neki, hogy nem is tudtam magamba fojtani a gondolatokat. Ugyanígy, ahogy itt neked ezt elmondom, a produkciós menedzsernek is elmondtam. Megjegyeztem neki, hogy remélem a verseny után most már ti is elgondolkodtok, hogy mennyivel alacsonyabb rendű a nő a férfinál. Közben a vigyor a füleimig ért arcomon ….:))))). DSC_7147

Kullu előtt váltak szét útjaink. Pont azon a helyen, ahol nekem szándékomban volt meglátogatni a civilizációtól kissé távol eső falut, melynek neve Malana. Ez a falu arról híres, hogy a térképen Indiában van, de a valóságban teljesen autonóm. Saját törvényeik, saját vallásuk van. India nem szól bele az életvitelükbe. Amolyan modern bennszülöttek ezek. Érintetlen emberek lakják ezt a falut. Nem szabad hozzájuk érni. Ha egy idegen mégis megtenné, fel kell áldozzanak egy kecskét. Állítólag rejtélyes módon minden évben nyomtalanul eltűnik egy egy turista ebben a faluban, mintha a föld nyelte volna el. Késő délután volt, amikor megérkeztem ahhoz az útelágazáshoz, ahonnan, egy erdei út indult neki a hegyeknek, Malana irányába. Sajnos Malana körülbelül negyven kilométerre van az útelágazástól, mely távot erős hágós erdei úton kell megtenni. Azt remélve, hogy kapok valami járművet, nekivágtam az erdei útnak. Ekkora már nagyon kemény két napos vándorlat volt mögöttem. Minden porcikám fájt a zsák súlyától. Azt hiszem hamarabb fel tudtam volna sorolni, melyek azok a testrészeim, melyekben nincs fájdalom, mint azokat, melyek sajognak az út fáradalmaitól. DSC_6876

Egy viszonylag rövid távú gyaloglás után meg is állt egy Suzuki minibusz. A sofőr nagyon beszédes, barátságos. Kevés időbe telt, hogy többet megtudjak a Malanaról, meg a sofőr életéről. Nemsokára fel is ajánlotta, hogy ha nem vagyok nagyon igényes, és szeretem az egyszerű helyeket, szívesen vendégül lát szerény kis otthonában. A válaszom, főleg az egyre erősödő izomláz miatt minden fontolgatás nélkül igen volt. Az új jótevőm neve Machinder, melynek jelentése szanszkrit nyelven oroszlán. A kis Suzuki lefordult az erdei útról, rá egy még erdeibbre. Olyan helyen mentünk felfele, hogy nem jött, hogy elhiggyem, hogy ott gépjármű képes felmenni. Bejelentette, hogy még van egy kis elintéznivalója, és utána hazamegyünk, vacsorázunk és eltesszük magunkat holnapra. Az útszéliről paradicsomot pakoltunk be az autóba, melyet beszállítottunk a közeli falu piacára. Útközben megtudtam, hogy nagy veteményesei vannak. Paradicsomot, krumplit, és más zöldségeket, meg gyümölcsöt termeszt. Minden teljesen természetes körülmények között születik a földjein. Semmilyen -féle vegyszert nem használ. Öt munkás dolgozik földjein, akiknek havonta fizet szolgálataikért. Egyébként ő a kis falucska állatorvosa. A földművelés amolyan mellékkereset számára. DSC_6882_01

Elmesélte, hogy élete legnagyobb baklövése a házasság volt. Bár édesapja, aki jó maga is háromszor házasodott, már az elején figyelmeztette, hogy a menyecske nem megtartani való, ő mégis elvette feleségül. A válás nagyon nehéz és hosszas procedúra náluk felé. Több évbe telhet, amíg az illetékesek kimondják a boldogító „nem”-et. A házasság okozta csalódás nem tette őt tönkre látszólag. A válás sikeres volt. Sikeres olyan értelemben, hogy megszabadult a rossz asszonytól:). Két gyereküket ő neveli, ő iskoláztatja. Ezen kívül még az asszonyt is pénzelnie kell. Minden hónapban pénzt kell adnia neki, mert az ő kérésére felbontották a „szerződést”. Nincs elkeseredve még így sem a barátom. Nagyon szorgos, igazi jó munkás ember. Nagy tervek vannak a fejében. Folyton bonyolít, épít valamit. DSC_6883

Miután beszállítottuk a paradicsomot a piacra, visszamentünk a hegyre. Egy tágasabb szakasz mentén leparkolta az autóját és mondta, hogy kövessem. Ekkora már a nap sugarai földünk egy nyugatibb részét világították. Egy meredek hegy oldalon kellett beereszkedni a völgybe. A völgyben sebesen vágtató folyót egy újonnan készült beton hídon szeltük át. Kis kb. négy méter szer négy méteres háza, a másik hegyoldalban volt. Érdekessége, hogy tetőtől talpig a környéken összeszedett kövekből volt felépítve. A tetőzetnek is cserép gyanánt (lapos) köveket használt. Belülről viszont agyaggal volt kitapasztva. A házikót ő építette egyedül kicsi családjának, messze a környező falvak zajától. Olyan helyen van, hogy egy magamfajta látogatónak kész sikerélmény, hogy eljutottam a házig és vissza az útra körülbelül háromszor anélkül, hogy kitörjem valamelyik testrészemet. A gyerekek meg onnét járnak minden nap a háztól nem kevesebb mint hat kilométerre levő iskolába. DSC_6921_01

A kis kunyhó belseje is meglehetősen egyszerű. Mérete miatt nem igazán volt értelme felosztani. Ezért egy helyen van minden. Egy hatalmas matrac szerűség van a földön ami a padlás, az asztal és az ágy szerepét is ellátja egyben. Lefekvés előtt terítenek rá egy másik szőnyeget (egy tisztábbat) éjszakára. Ott alszik és ott étkezik mindenki. Fel lehet menni a padlásra, amely egy kis raktárhelyiség szerepét tölti be. Közepében van egy kis tűzhely, ahol a gyerekek délutánonként a mindennapi chapatit készítik. A kunyhó bejárat melletti sarkában van egy elektromos rezsó, amin az ételt főzik. A ház mellett egy kis parabola is van, bent a házban meg egy kis televízió, amit nem használnak túl gyakran. DSC_6908

Két gyereke van. Egy kis srác, meg egy kis lány. Olyan tizennégy körüliek. Mindkettőnek értelmes arca van, értik és beszélik az angolt. Minden nap hajnalban kelnek költés nélkül és fognak tanulni. A kis csaj orvosnő szeretne lenni, a kis fiú meg programozó. Hamar összebarátkoztunk. És megkérdeztem tőlük, hogy nem szeretnének apjuk helyett az édesanyjukkal lenni. Erre mindketten tagadóan bólintottak és megölelték az apjukat. Mondom Machindernek, te tényleg rosszul választottál. Mindannyian nevettek megjegyzésemre. Nem lehetett csúnya a menyecske, mert mindkét gyerek angyali volt. Nagyon szerették apjukat. Igazi kis család voltak. Segítették egymást, amiben csak tudták. Mivel a fáradt apuka a vendéggel volt elfoglalva, nekifogtak és főztek. És nem is akármilyen vacsorát főztek. Ritkán ettem olyan jóízűt Indiában, mint első este a gyerekek főztjéből. DSC_6909_01

Több kőből készült építmény volt még a ház körül. Az összes jóval nagyobb mint a ház. Machinder elmondta, hogy azok a régi, édesapja által készített malomépületek, melyek a vad folyó vizét használták a gabona őrlésére energiaforrásként. Machinder elmesélte, hogy a folyó mentén mind az ők területük, és mind jó termőföld volt egykor. A házuk feletti hegy oldalán utat próbáltak építeni, és rájuk ontották a hegy oldalt. A hegyről leomló kavicsok elpusztították a termőföldet. Machinder ennek ellenére nem maradt hű az ősi birtokhoz. Tiszta egyedül egy hatalmas, nyolc szobás emeletes házat épített kőből, ami még nincs teljesen befejezve. A köveket a hegy másik oldaláról egy sodronyon keresztül engedte át a fundamentum mellé. Tiszta egyedül építette fel a házat. Ráadásul úgy, hogy a kívül eső köveket, kivágta, csiszolta, egymáshoz alakította. Amikor ott álltam a ház közepén, és elképzeltem mennyi munka lehetett vele, éreztem, hogy minden erő kimegy a végtagjaimból. Hihetetlen milyen munkabíró képességgel rendelkezik ez a kis kőkorszaki hegylakó. Az egész házzal mindössze kilenc hónapot dolgozott. Magamban eltűnődtem, hogy eddig mit neveztem kőműves munkának, és mi az, amit most annak gondolok. Ezt a kis embert olyan hihetetlen nagy energia tartállyal áldotta meg a természet, hogy én nem győztem csodálkozni rajta. Minden egyes száját elhagyó hangot mosoly, pozitív kisugárzás kísérte. Számára eddigi életében, semmi nem volt tragédia, még a rossz asszonyválasztás sem. Még azon is csak nevetett, valahányszor róla beszélt. Elmondása szerint ritkán alszik hat órát. Általában néggyel is beéri. De van amikor csak kettő három gyűl össze egy éjszaka alatt. Nagyon ritkán esik meg vele, hogy nyolcat tölt vízszintesen. Nagyon népszerű ember. Mindenki a barátja a környéken. Az állami rendelőt minden reggel kinyitja, és egész estig úgy hagyja. Majd visszamegy bezárni. Mindent megéri egy ilyen állami munkahely. Viszonylag jól fizet, és a lehetőségek korlátlanok:). Nagyon nem faggattam, hogy mikor csinál úgy mintha valóban állatorvos lenne. De meggyőződésem, hogy ritkák azok az alkalmak, amikor ő állatorvosi munkát is végez. Természetesen nem ül tétlenül. Egyfolytában intéz, épít, vagy tervez valamit. Legújabb terve, egy hatalmas vízi erőmű, melyet a földjén keresztül száguldó vad folyóra építene. Mivel mindenki barátja, ezért úgy néz ki, hogy a bank támogatni fogja a projektet. Ha jól emlékszem, négy megawattot tervez termelni naponta, ami elegendő pénzmennyiség az adósság törlesztésére, valamint gyerekei jövőjének építésére. DSC_6924

Machinder röviden tájékoztatott engem a kis faluról is, ahova épp készültem. Meglepetésemre kiderült, hogy egy nagy turista paradicsommá nőtte ki magát, ahova rengetegen látogatnak a világ különböző részeiről, főképp a kiváló minőségű hasis meg marihuána miatt. Kissé elcsüggedtem, mert nagyon azt reméltem, hogy fogok látni valami, nagyon eredetit, ha majd ott leszek, amiből születik egy jó kis történet. Az utat Malana fele több helyen elmosta a víz. Kemény földcsuszamlások voltak. Egyre több jel arra utalt, hogy a terv változni fog. Az izomláz is gyötört még másnap is. Könnyen útjára engedtem a régi tervet, és elfogadtam, valamint élveztem az újat, amit a sors váratlanul felkínált számomra a Machinderrel való találkozás révén. Nagyon talált a szó. Azt mondta, hogy szívesen látott vendég vagyok, akár egy hétig is, vagy ameddig nekem jól esik. Én az ajánlatából elfogadtam még egy napot, hogy az izmok felszusszanjanak. Ezt a napot töltöttem azzal, hogy ezt a különleges kőkorszaki hegylakót jobban megismerjem, hogy majd neked is bemutathassam. Erényként véltem felfedezni a karakterében, hogy ami megszületett neki odabent, azt mindig a felszínre hozta. Sokat nem teketóriázott a gondolatok szintjén. Rabságának jele az volt, hogy nem tudta egy percre sem abbahagyni a robotolást, nem engedett időt magnak lelki fejlődésére, egyfolytában a tervek, és az álmok hajtották. DSC_6930

Őszintén remélem, hogy elérkezik az idő eme nagyszerű ember életében is, ahol kicsit magára is tud figyelni, amikor majd meg tud pihenni, mert igazán megérdemli. Mondtam is neki, hogy ha már a vízi erőmű magától működik, szívesen látott vendég nálam. Az angolján addig meg ne felejtsen el csiszolni, hogy más is megértse, ne csak én, akinek eddig az angol nyelv több mint száz dialektusával volt alkalma megismerkedni:).

Reklámok
Categories: India, Minden | Címkék: , , , , , , , , | Hozzászólás

Bejegyzés navigáció

SZABAD A GONDOLAT! (vélemény/kérdés/üzenet)

Működteti a WordPress.com.